Ammattiopisto Lappia panostaa henkilöstönsä digiosaamiseen osana vuoteen 2030 ulottuvaa strategiaansa. Tekoälyvalmentajakoulutuksen suorittanut Lappian projektipäällikkö Joanna Luomaranta sekä HRD-päällikkö Leena Haapakoski ovat yhdessä kehittäjäopettajien kanssa järjestäneet syyslukukaudella 2025 useita tekoälyyn liittyviä koulutuksia koko henkilöstölle: tekoälykoulutuspäivän, viikoittaisia digitupia sekä mobiilikäyttäjille suunnattuja työpajoja.
Tekoälyosaaminen vahvistaa digitalisoituvaa Lappiaa
Haapakosken mukaan Lappiassa keskitytään tällä hetkellä varmistamaan sekä henkilöstön että opiskelijoiden tekoälylukutaito, jotta tekoälyä osataan hyödyntää vastuullisesti, turvallisesti ja innovatiivisesti.
– Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on ymmärrystä tekoälystä ja sen toimintaperiaatteista, kykyä käyttää ja soveltaa tekoälyä sekä kykyä arvioida tekoälysovelluksia ja niiden tuotoksia. Näillä eväillä rakennamme yhdessä tulevaisuuden visioita tekoälyn hyödyntämiseen parhaaksi katsomallamme tavalla eri aloilla ja eri palveluissa, Haapakoski kertoo.

Digituvissa opitaan hyödyntämään tekoälyä arjen työssä
Viikoittain järjestettävien, puoli tuntia kestävien digitupien tavoitteena on vahvistaa henkilöstön osaamista tekoälyn käytössä niin opetuksessa, hallinnossa kuin arjen työprosesseissa. Matalan kynnyksen digitupien aiheet vaihtelevat oppimispelien tekemisestä kuvagenerointiin ja oppimisanalytiikasta selkeään kieleen ja käännöksiin. Luomaranta kertoo, että koulutuksilla ja työpajoilla halutaan kannustaa henkilöstöä kokeilemaan tekoälyä.
– Koulutuksen ja yhteisten pelisääntöjen avulla luodaan uskallusta kokeilla sekä opetella käyttämään tekoälyä tukiälynä. Tekoälyä voidaan hyödyntää esimerkiksi opetuksessa ja muissa työtehtävissä luonnostelun, pohjatyön ja ideoiden tuottamisen apuna. Tekoäly ei korvaa opettajan asiantuntijuutta, vaan opettajalla on edelleen keskeinen rooli tiedon, kokemuksen ja pedagogisen osaamisen soveltamisessa, hän sanoo.
Luomaranta kokee, että opettajien tekoälyosaaminen tukee sekä opiskelijoita että opettajaa itseään. Opiskelijan näkökulmasta tekoäly monipuolistaa opetusta ja tuo siihen vaihtelevuutta.
– Kun opettaja osaa hyödyntää tekoälyä, hän pystyy tukemaan opiskelijaa tulevaisuuden työelämätaitojen kehittämisessä ja huomioimaan alan erityispiirteet. Näin opiskelija oppii käyttämään tekoälyä jo opintojen aikana ja kasvaa monipuoliseksi ammattilaiseksi. Tekoälyn avulla opettaja voi myös räätälöidä oppimistehtäviä eri tasoisille osaajille ja yksilöidä opetusta, Luomaranta vinkkaa.

