
Ammattiopisto Lappiassa on pilotoitu tuloksekkaasti uusia tukimuotoja opiskelijoiden opintojen edistämiseksi sekä keskeyttämisten ehkäisemiseksi osana puolitoistavuotista oppimisen tuen kehittämishanketta.
Kone- ja tuotantotekniikan alalla päivittäin vuonna 2024 järjestetyssä ammatillisessa tukipajassa opiskelijat työskentelivät muun muassa ralliauton kunnostamisprojektin parissa hankkeeseen palkatun ohjaajan kanssa. Kevään 2024 aikana 80 prosenttia pajaan osallistuneista suoritti puuttuneet näytöt, ja suurin osa heistä palasi takaisin omaan oppimisryhmäänsä. Oppimisen tuen kehittämisprojektia Lappiassa johtanut lehtori Susanna Malin on tyytyväinen saatuihin tuloksiin.
– Syksyn 2024 aikana sama 80 prosentin onnistumisprosentti säilyi, mikä osoittaa toiminnan vaikuttavuutta. Myös muilla aloilla tehtiin erilaisia kokeiluja ammatillisista tukipajoista. Esimerkiksi ravintola-alalla järjestetyssä viikoittaisessa pajassa opiskelijat saivat tehtyä rästitehtäviä, ja monen keskeyttämisriski väheni merkittävästi.

Matalan kynnyksen tuki toi apua opintoihin ja arkeen
Kehittämishankkeen aikana Lappiassa lanseerattiin myös matalan kynnyksen Jelppi-tukipajatoiminta. Tukipajassa opiskelijat ovat saaneet tukea rästissä oleviin opintoihinsa sekä neuvoja opintoihin, työnhakuun ja elämänhallintaan liittyvissä asioissa. Jelppi on tukenut myös työelämässä oppimisen jaksolle osallistuneita maahan muuttaneita muun muassa ammattisanaston opettelussa. Malinin mukaan keskeistä Jelppi-toiminnassa on sen joustavuus: opiskelijat voivat osallistua tukipajaan omasta aloitteestaan niin usein kuin on tarpeellista.
– Moni opiskelija on kiittänyt henkilökohtaisesta tuesta ja kertonut saaneensa uskon omaan oppimiseensa takaisin. Myös työpaikkaohjaajilta on tullut positiivista palautetta maahan muuttaneiden opiskelijoiden kielitaidosta ja osaamisesta, hän kertoo.
Pienryhmät tukevat taitojen kehittymistä
Lappian maaseutuyrittäjyyden osaamiskeskuksessa Louella luotiin uusi rakenteellinen malli oppimisen tueksi. Mallissa pienryhmälle tarjotaan viikoittaista opetusta, jolloin opintokokonaisuudet etenevät suunnitelmallisemmin ja työelämässä tarvittavat taidot tulevat paremmin huomioiduiksi. Toiveissa on laajentaa mallia myös oppilaitoksen muihin toimipisteisiin kehittämisryhmän voimin.

Myös Lappian henkilöstön osaamista on kehitetty järjestämällä alakohtaisia koulutuksia oppimisen tuesta sekä opiskelijoiden ohjaus- ja tukitarpeiden tunnistamisesta. Tämä on vahvistanut koko organisaation valmiuksia tarjota oikea-aikaista ja yksilöllistä tukea. Malin kertoo, että hankkeen aikana käydyt keskustelut osallistujien kesken ovat laajentaneet heidän ajatusmaailmaansa ja verkostojansa tukitoimien osalta.
– Opiskelijoiden poissaolot ovat herättäneet osallistujissa paljon pohdintaa, koska ne vaikuttavat eri alojen arkeen. Kokonaisuudessaan hanke toimii hyvänä alkusysäyksenä oppimisen tuen kehittämistyölle alakohtaisesti niiden erityispiirteet huomioiden, hän summaa.
Opetushallituksen rahoittaman Oppimisen tuen kehittäminen -hankkeen kokonaisbudjetti on 137 000 €, josta Opetushallituksen myöntämän rahoituksen osuus on 123 300 € ja Lappian omarahoitusosuus 13 700 €. Hanke on ollut käynnissä 01.01.2024–30.06.2025.
