Lappian opiskelija Santeri Aleksanteri Lintulan yritys valittiin vuoden innovaatioksi nuorten Uskalla Yrittää -finaalissa

Uutinen

Lappian liiketoiminnan opiskelija Santeri Aleksanteri Lintulan yritys SALSTREET NY valittiin vuoden parhaimmaksi innovaatioksi Uskalla Yrittää -finaalissa, joka on osa Nuori Yrittäjyys ry:n kehittämää Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa. Finaaleissa NY-yrittäjät pitivät yritysesittelyt yleisölle, olivat tuomariston tentattavana ja halutessaan pitivät myyntipuheen päälavalla. Messupäivänä NY-yrittäjät esittelivät ideoitaan messukävijöille.

SALSTREET on moniulotteinen katuvaatemerkki Lapista rinteeseen ja skeittiparkkiin, jonka tarkoituksena on uudistaa katukulttuuria ja katuskeneä vaatteista markkinointitapaan.

– Vaikuttavinta oli se, että yrittäjä (Santeri Aleksanteri Lintula) on itse luonut ennennäkemättömällä tavalla moniulotteisen virtuaalisen maailman, jossa peli ja katuvaatemuoti yhdistyvät. Kokonaisvaltainen kokemus luodaan musiikin, liikkuvan kuvan ja vaatteiden avulla. Tuotteissa on huomioitu kestävä kehitys ja käytetty kierrätettyä puuvillaa. Kyseessä ei ole vain brändi, vaan tavoitteena on luoda yhteisö katumuodin käyttäjille. ”Kaikki näyttää aina aluksi tavalliselta.”, tuomaristo perustelee.

Lintula esittelee yritystään elinkeinoministeri Mika Lintilälle messupäivänä
Lintula esittelee yritystään elinkeinoministeri Mika Lintilälle.

Lappiassa on toteutettu jo usean vuoden ajan vahvasti NY-toimintaa liiketoiminnan perustutkinnon opinnoissa. Tavoitteena on madaltaa opiskelijoiden kynnystä ryhtyä yrittäjäksi sekä rohkaista opiskelijaa yrittäjämäiseen toimintaan, johon kuuluvat mm. omatoimisuus, itsenäinen asenne, rohkeus ilmaista itseään ja kohdata ihmisiä sekä ymmärrys omasta roolista työyhteisön jäsenenä.

– On ollut hienoa seurata Santerin idean kehittymistä yritysideaksi ja olla hänen tukenaan tähän asti. Kyllä siinä onnenkyynel vierähti silmään, kun Santeri sai Innovaatiopalkinnon. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Lappiasta osallistui kilpailija Uskalla Yrittää -finaaliin ja näin hyvä menestys heti ensimmäisellä kerralla! En voi olla muuta kuin ylpeä Santerin tekemästä työstä, kertoo Lappian NY-toimintaa ohjaava opettaja Raija Paasimaa.

Opettaja Raija Paasimaa ja NY-yrittäjä Santeri Lintula kuvassa Lintulan palkinnon kanssa
Opettaja Raija Paasimaa iloitsee Lintulan menestyksestä.

”Nysson oma brändi luotava!” Salstreetin tarina käynnistyi vuonna 2020

”SALSTREETIN on menestyttävä tai susta tulee työtön. Mieti sitä, p******.”

Näin Lintula kirjoitti kouluvihkoonsa vuonna 2020, kun alkoi suunnittelemaan brändiänsä. Kaupoista ei enää löytynyt yhtä räikeitä ja värikkäitä katuvaatteita kuin aiemmin, eikä katuskeneä uudistanut kukaan suuntaan tai toiseen. Lintula päätti tehdä itse asialle jotain, ja niin syntyi SALSTREET. Yritys ei ole pelkkä katuvaatemerkki, vaan myös digitaalinen universumi, josta vaatteet toimivat matkamuistona. Visuaalinen ilme ja musiikki ovat tärkeä osa brändiä ja sen markkinointia.

Yrityksen toiminta käynnistyi virallisesti tammikuussa 2022 osana liiketoiminnan opintojen NY-toimintaa ja Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa. Ohjelma on toiminut hyvänä ponnahduslautana liikemaailmaan.

– Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa luodaan yritys, ihan millaisen haluaa. Yrityksen pyörittäminen on todella itsenäistä hommaa, mutta opettajat ja muut NY-yrittäjät ovat tukena, joten yksin ei tarvitse jäädä. Yritys luodaan turvallisessa ympäristössä, eikä oikeita yritysmaailman riskejä periaatteessa ole – ne toki huomioidaan ja käydään läpi, mutta yrityksen perustaminen tässä ohjelmassa on turvallista, kertoo Lintula.

Lintula esittelee yritystään ja tuotteitaan messukävijöille

SALSTREETin ytimen Lintula piti aluksi piilossa, ja brändiä markkinoitiin ”pelkkänä” katuvaatemerkkinä ilman mainintaa digitaalisesta maailmasta. Huhtikuun lopulla yrityksen Instagram-tilillä julkaistiin video, joka paljasti, että kyse on muustakin. Videon kuvauksessa lukee: ”Tämä ei ole katuvaatemerkki etkä sinä ole asiakas. Tämä on peli, ja sinä olet pelaaja.”

Kuvakaappaus Instagram-julkaisusta
SALSTREETin Instagram-tilillä julkaistulla videolla paljastetaan brändin todellinen ydin. Videoon pääsee tästä.

Brändin markkinointi on saanut inspiraationsa peliyhtiöiden markkinointityylistä. Lintula on harrastanut video- ja kuvaeditointia sekä tuottanut ja sanoittanut musiikkia yläasteikäisestä asti, ja hän halusi valjastaa taitonsa yrityksensä markkinointiin. Santerin kesällä julkaistava englanninkielinen rap-musiikki Alecsanteri-nimen alla toimii SALSTREETIN äänimaailmana, ja musiikkivideot visualisoivat brändin virtuaalista todellisuutta.

– Alkuun jännitti: mitä jos ihmiset eivät ymmärräkään ideaani. Olen kuitenkin saanut todella hyvää palautetta ja SALSTREET on otettu erittäin hyvin vastaan! Tärkeintä on juuri se, että ihmiset ymmärtävät brändin idean. Lähdin mukaan Uskalla Yrittää -kilpailuun kokemus edellä, mutta oli mahtavaa, kun tuomarit halusivat vielä palkita yrityksen vuoden innovaationa ja Lapin parhaana NY-yrityksenä. Tämä on todella iso motivaatiobuusti jatkamaan yrityksen parissa, Lintula iloitsee.

Lähitulevaisuuden suunnitelmat ovat jo valmiina: Santeri aikoo hakea jatko-opintoihin ja rekisteröidä Salstreet NY:n virallisesti yritykseksi.

– Sellainen elämäntapa on ollut jo kauan mielessä: opiskelen, ja samalla pyöritän yritystäni. En koe SALSTREETiä työnä, vaan se on minulle hauskanpitoa. Tykkään luoda asioita, joten tämä on sitä, mitä muutenkin tekisin. On mukavaa päästä aloittamaan isolla mittakaavalla oikeana yrityksenä: kilpailu toi paljon uusia kontakteja ja yhteydenottoja, joita en olisi ilman kilpailua saanut. Tämä on ollut todella siisti kokemus!, kertoo Lintula.

SALSTREET somessa:

Facebook: Salstreet NY

Instagram: @salstreetwear

Artikkelin kuvat: Nuori Yrittäjyys ry

Ota yhteyttä

Lintula Santeri

Liiketoiminnan opiskelija
puh. +358 400 210 141
Tornio

Kirjoittaja

Ota yhteyttä

Paasimaa Raija

Tuntiopettaja (päätoiminen)
puh.+358400578941
Liiketoiminta-ala
Tornio, Urheilukatu 6