Lappian ja Lycée Albert Einstein autoalojen yhteistyö toi ranskalaiset opiskelijat Kemiin

Oppilaitosyhteistyö toteutuu Erasmus+ -hankerahoituksella.

​Ammattiopisto Lappian autoala ja ranskalainen Lycée Albert Einstein oppilaitos ovat aloittaneet yhteistyön. Oppilaitosten kahdenväliseen yhteistyöhön on saatu rahoitusta Euroopan Unionin Erasmus+ -hankkeesta ja Opetushallitukselta. Lappian autoalalla Kemissä oli kv-jaksolla 29.1. – 2.2.2018 kymmenen autoalan opiskelijaa ja kaksi ICT-alan opiskelijaa Lycee Albert Einstein ammattioppilaitoksesta sekä lisäksi opettajia ja asiantuntijoita. Oppilaitos sijaitsee Keski-Ranskassa, Montluconin kaupungissa.

Lappian ja Lycee Albert Einstein oppilaitosten tavoitteena on oppilaitosten kahdenvälinen yhteistyö, tutustuminen autoalan opetukseen sekä Suomessa että Ranskassa ja hyvien oppimiskäytänteiden vaihto. Ranskalaiset opiskelijat perehtyivät jakson aikana mm. suomalaisissa autoissa vaadittaviin talvivarusteisiin. Ohjelmassa on myös tutustumista talviajoon. Viikon toiminnan ja ohjelman autoalalla olivat suunnitelleet Lappian autoalan opettaja Markku Toratti, lehtori Tarmo Niska ja kouluttaja Hannu Ohenoja. Vierailun käytännön järjestelyistä vastasivat ja toimivat yhteyshenkilöinä kv-asioiden opintokoordinaattori Marja-Liisa Tyystälä ja lehtori/opinto-ohjaaja Outi Eerikkilä.

Lehtori Tarmo Niska on erittäin tyytyväinen Lappian ja Lycée Albert Einstein oppilaitoksen autoalojen yhteistyöhön.

- Autoalan opiskelijat toteuttivat työsaleissa ryhmätyöt ranskalaisten opiskelijoiden kanssa Hannu Ohenojan ja Markku Toratin ohjauksessa. Opiskelumateriaalit on jaettu yhteisessä Facebook-sivustossa. Omat opiskelijamme olivat innolla mukana niin opiskelu- kuin vapaa-ajan ohjelmankin toteutuksessa ja odottavat jo mahdollisesti ensi keväänä toteutuvaa vierailua Ranskaan. Kv-toiminnan kautta opiskelijat ja opettajat pääsevät käyttämään kielitaitoa ja laajentamaan näkemystä oman alan opiskelusta, kun tutustutaan toisen maan opiskelukäytäntöihin.

Opettaja Markku Toratti korostaa kansainvälisyyden merkitystä opiskelijoiden kielitaidon ja sosiaalisten taitojen näkökulmasta. Opiskelijoilta ei arjen oppimistilanteissa vaadita kielitaitoa. Käytännössä kielitaitoa vaativia tilanteita opiskelijoille tulee harvoin, jos ala ei ole mukana kv-toiminnassa ja opiskelijavaihtoja tai –vierailuja ei liity alan opiskeluun.

- Ranskalaisten vierailun aikana autoalan opiskelijat kehittyivät nopeasti ja he olivat huomattavasti valmiimpia kuin alussa, kun joutuivat kertomaan asioita sekä ratkomaan ongelmia vieraalla kielellä. Opiskelijamme tekivät hyviä esitelmiä meidän arktisesta toimintaympäristöstä. Moni asia kirkastui myös heille itselle ja hyvinkin arkipäiväiset asiat saivat uuden näkökulman, joten oppimista tapahtui molemmin puolin. Sää oli riittävän arktinen koko viikon ajan, summaa viikon antia opettaja Toratti.

Lycée Albert Einsteinin ja Lappian autoaloja varten toteutettu Facebook-ryhmä on laajentunut ja se toimii osana autoalan oppimisympäristöä.

Autoalan toimijoiden lisäksi vierailuohjelman toteutukseen osallistuivat Lappian matkailu- ja kalatalousalojen opiskelijat ja opettajat, matkailualan opettajan Risto Suomelan ja kalatalousalan lehtori Vesa Niemitalon johdolla.

Winter servicing in Finland


Something special happened in the night train Helsinki - Kemi from 28 to 29 of January: 12 students and 5 members of Albert Einstein French vocational highschool are sleeping. They are all on the way to meet their Finnish Erasmus+ project partners.

The task: a week of work about winter servicing. Ten French mechanics students want to know how engine works by very cold temperature. Two ICT students take pictures and videos to make a movie about the subject.

- How special equipment are used to minimize the effects of coldness (battery warming coat, outside plugging, fuel heating). Which specific fluids are used in Finland (coolant, polar diesel, winter diesel). Spikes or lamels tires sold on the Finnish market and many other specific discoveries that will be revealed in the movie "Winter servicing in Finland", the future superproduction of the Lappia and Einstein team! This video will be broadcasted in France next Spring and presented during a conference co-animated by Einstein and Lappia’s team in Montluçon(1) in 2019.

French students also use this experience to improve their language and social skills: getting in touch with Finish students, if difficult at the beginning, became easier day after day. French teachers could also observe how students improved their self-confidence, getting in touch with the unknown and overcoming their initial fears. The great hospitality of Lappia’s team was of course a key point to achieve these goals: by sharing real life, sauna experience or succeeding in small challenges together, everybody felt secure and enjoyed each moment of the stay.

The five adult members of the French team are very grateful for this to Lappia’s team and are already in the starting blocks to prepare the coming of Lappia’s team and students in 2019! We all hope this project is only the beginning of a long and fruitfull collaboration. Thank you so much!

Didier Malaval and Cindy Paisnel, English Teachers
Jean-Patrick Sacré, Mechanic Teacher
Wilhelmine Druart, Student Counselor
Fabrice Féry, Deputy Headmaster

         
    

 

Erasmus+ ja EU lippu logo.jpg

Lisätietoja:
Toratti Markku